GRUP RAUXA
Estem treballant en els continguts d'aquest nou apartat. EL PÚBLIC D’UNA OBRA DE TEATRE.-
Els personatges de qualsevol obra de teatre, en particular les que són còmiques, no tenen unes reaccions normals com de les persones que som. Mai reaccionaríem com ho fan ells. Crec que si ho féssim el públic s'ha dormiria. S'ha de tenir molt clar que tot el que passa a dalt de l'escenari ho fem perquè el públic passi una bona estona. El públic no pensarà mai si les reaccions d'algun personatge de l'obra reacciona d'una forma diferent de com ho faria ell. El públic el que vol és passar una bona estona i riure.
Aquest és el punt que els actors han de trobar, en el sentit que dins del seu text hi ha moments que s'ha de canviar de registre i despertar al públic, això és molt important, el públic sempre ha d'estar atent el que passa a dalt de l'escenari, això és molt important. Aconseguir l'atenció del públic és difícil, però s'ha d'aconseguir.
En aquesta obra que estem assajant "El nom", tots els personatges són diferents i tenen reaccions diferents i s'han de provocar. Hi ha moments que dos personatges discuteixen acaloradament i una vegada es diu l'última frase que ha de ser sentenciosa, ha de quedar un silenci, una pausa, perquè això impacta al públic tot esperant la reacció dels demés.
El persona d'en Vicenç, que ha de ser summament irònic, que se’n riu de tots, en particular del seu cunyat, ha de ser molt exagerat. Això en la vida normal no es faria, però a dalt de l'escenari es diferent, treballem per el públic i per tant li hem de donar coses que no faríem en la vida normal, però a dalt de l'escenari res és normal, tot es fa per el públic, tot ha d'anar dirigit a ells perquè d'alguna manera ells també formin part del que està passant a dalt de l'escenari, els hem de traslladar les inquietuds, les baralles, el que pensen cada un dels personatges, les seves reaccions, diferents problemes, etc. Tot el que passa i el que viuen els personatges, els hi hem de traslladar al públic perquè prenguin part del que està passant. Aquesta és la manera del que el públic s'ho passi bé i surti content del teatre una vegada hagi acabat l'obra
Hi ha coses que diferencien d'un actor amateur d'un actor professional. Una d'elles són aquestes coses que acabo d'explicar, aquesta professionalitat de saber que els personatges no són ells, de trobar els moments important d'un guió per traspassar al públic el que està passant o dient. Fer-lo participar encara que hagi de canviar el seu registre, d'acord sempre amb el guió, per donar al públic diferents raonaments del que s'està discutint o parlant. Val la pena intentar-ho.
L’actor treballa a dalt de l’escenari per fer passar una bona estona al públic.
El públic és el principal element en la representació d’una obra de teatre.
Tot, el guió i la interpretació, ha d’anar dirigit al públic.
A dalt de l’escenari tot passa més de pressa que a la vida normal.
No podem comparar el que feríem i com reaccionaríem a la vida normal, com el que passa a dalt de l’escenari.
El guió, que és el que mana, fa que els personatges canviïn moltes vegades de registre, cosa que no faríem a la vida normal.
De ben segur que és necessari fer aquest canvis sinó l’obra de teatre seria avorrida.
Cada vegada que hi ha un canvi d’actitud en el guió, el personatge també ha de canviar i s’ha d’emmotllar a la situació, si ho fa el públic de ben segur que li agrairà.
No es pot actuar a dalt de l’escenari sense pensar que s’està treballant per un públic, per tant es deu a ell i ha de representar el millor del seu personatge.
Si el personatge ha de canviar de registre, l’actor ho ha de fer de la forma que el guió li demani i sempre que sigui entenedor pel públic.
L’exageració de certs personatges en una obra de teatre i d’acord del que demani el guió, és necessari perquè el públic visqui millor el que està passant en l’escenari.
Tot ho fem pel públic que ens ve a veure, no ho podem oblidar mai.
L'autor d'un guió teatral de ben segur que coneix perfectament els efectes escènics que es poden produir.
El Masnou, 21 de desembre de 2015.
Francesc Fàbregas Cardona
Director del Grup RAUXA Arts Escèniques
|